sysRescue live ( دیسک نجات سیستم) شرکت Eset یک برنامه مستقل از سیستم عامل است که زمانی که رایانه شما به شدت آلوده شده و امکان حذف تهدید ها نیست به کمک شما می آید. مانند زمانی که حذف یک ویروس با اجرا بودن ویندوز امکان پذیر نیست و یا ویندوز اصلا اجرا نمی شود.این ابزار رایگان است و با دانلود مستقیم از سایت Eset و کپی و بوت کردن آن در یک فلش یا سی دی قابل استفاده است.

امکانات دیسک نجات eset SysRescue live :

این ابزار یک محیط کاربری ساده دارد که بر پایه لینوکس بنا شده . مهم ترین برنامه داخلی آن یک آنتی ویروس محصول شرکت eset است . همچنین یک برنامه مدیریت فایل نیز در آن تعبیه شده که در زمان عدم دسترسی به ویندوز بتوانید فایل های موجود در هارد خود را مدیریت کنید.امکان اتصال به اینترنت نیز در آن فراهم آمده و همچنین دارای یک مرورگر کرونیوم می باشد.ابزار پارتیشن بندی برای مدیریت درایو ها و ابزار نمایش عکس و متن نیز در آن وجود دارد.

دیسک نجات
محیط کاربری دسکتاپ

ابزار اصلی eset SysRescue در ابتدا به آنتی ویروس آن گفته می شد و دیگر امکانات بعدا به آن اضافه شد در نتیجه نام این ابزار به آنتی ویروس داخلی آن اشاره دارد که با آیکون سبز رنگ Eset در عکس مشخص شده .

نصب و اجرای eset SysRescue live

ابتدا فایل iso این برنامه را از این لینک دانلود کنید.

سپس از ابزار های دیگر مانند rufus برای نصب این برنامه در فلش یا cdburnerxp برای کپی آن در سی دی استفاده کنید. ** توجه بفرمایید که شما نباید فایل iso را مستقیم در فلش یا سی دی کپی کنید. این برنامه یک سیستم عامل مستقل است و رایانه شما در زمان بوت شدن می تواند از آن برای بالا آمدن استفاده کند. در نتیجه می بایست فلش یا سی دی شما اصطلاحا بوت شود. که با برنامه های گفته شده امکان پذیر و راحت است.**

بعد از ساخت یک فلش یا سی دی بوت و اتصال آن به رایانه. رایانه خود را ری استارت کنید. معمولا در هنگام اجرا رایانه ها به صورت اتوماتیک به دنبال دستگاه های بوت میگردند.چنانچه این اتفاق نیوفتاد می توانید با زدن دکمه های f8 یا f12 یا esc منو بوت را اجرا کنید.در صورت موفق نشدن مدل دستگاه خود را جستوجو کنید.

بعد از اجرا توافق نامه زیر را می بینید که با قبول کردن آن ، برنامه شروع می شود. از شما خواسته می شود که تکلیف live grid و potentially unwanted application را نیز مشخص کنید. که هر دو را می توانید فعال کنید.

سپس آنتی ویروس اجرا می شود که قبل از اسکن توصیه می شود در صورت داشتن اینترنت یک بار آن را آپدیت کنید.

از منو on-demand scan می توانید اسکن را انجام دهید و از منو update آنتی ویروس آپدیت می شود. در منو tools ابزار های دیگری وجود دارد که بیشتر جنبه گزارشی دارند.

امیدواریم با استفاده از این ابزار بتوانید ویندوز آلوده خود را مجدد سلامت کنید. و فایل های خود را نجات دهید.

لینک این آموزش در سایت سازنده eset: ESET SysRescue Live