نود 32 نام آشنای(آنتی ویروس) ضد بدافزار شرکت eset یکی از قدیمی ترین برنامه آنتی ویروس می باشد که پیشینه آن به سال 1987 بر می گردد، این برنامه با نام NOD توسط میروسلاو ترانکا و پیتر پاشکو اولین بار در کشور اسلواکی برای سیستم عامل داس DOS ،زمانی که اولین تهدید های رایانه ای ظهورکردند ،نوشته شد سه حرف NOD از شروع سه کلمه Nemocnica na Okraji Disku می باشد که به معنای بیمارستانی در انتهای دیسک می باشد که نام سریالی در اسلواکی بوده.نسخه داس بخاطر محدودیت های این سیستم عامل چندان کارایی نداشت، اما با ظهور ویندوز و امکان اجرای چندین برنامه به صورت همزمان و همچنین ظهور اینترنت نیاز به برنامه آنتی ویروس بیشتر از پیش حس میشد. در نتیجه نسخه جدید این آنتی ویروس با نام NOD32 برای ویندوز رو نمایی شد. عدد 32 برگرفته از cpu های نوظهور 32 بیتی با قابلیت اجرای ویندوز است.

ساختمان Eset در اسلواکی -جشن تولد 30 سالگی این شرکت در سال 2022

کدام تلفظ صحیح است؟ نود 32 یا ناد 32؟

از آنجا که این نام برگرفته از حروف ابتدایی سه کلمه می باشد ، می بایست آن را نود تلفظ کرد چرا که حرف <و> از ابتدای کلمه Okraji می آید که صدای <او> دارد. اما بعد از جهانی شدن این برند و بخاطر وجود کلمه nod در انگلیسی ،(به معنای سر تکان دادن)با تلفظ ناد، در کشور های انگلیسی زبان ناد32 خوانده می شود.تلفظ رایج این برند در ایران نود32 می باشد.

اولین لوگو nod32
اولین لوگو نود 32 در نسخه 1

نود 32 رایگان است یا پولی؟

نود 32 یک برنامه trialware می باشد. trial به معنای آزمایشی است، یعنی یک دوره آزمایشی رایگان، با تمامی امکانات نسخه پولی، برای 30 روز دریافت می کنید و در صورت راضی بودن برای ادامه استفاده ، مبلغ آن را پرداخت کنید. در نتیجه این برنامه هم به صورت پولی و هم رایگان قابل استفاده است. فعال سازی این برنامه نیز با وارد کردن کد 20 حرفی تحت عنوان کد لایسنس (پروانه بهره برداری) یا از طریق پنل کاربری myeset انجام می شود. کد فعال سازی بعد از خرید یا درخواست دوره آزمایشی از طریق ایمیل به مشتری تحویل می شود. کاربران زیادی با اشتراک گذاری کد دوره آزمایشی خود به دیگران امکان استفاده رایگان پی در پی را فراهم می سازند.البته اشتراک گذاری لایسنس از نظر Eset غیر قانونی است و جلوی آن را با لغو کد لایسنس میگیرد.

نود 32 تنها یکی از برنامه های ضد ویروس eset است

نود 32 تنها یکی از برنامه های امنیتی شرکت Eset است ، که قدیمی ترین آنها نیز می باشد.این نسخه مخصوص کاربران خانگی منتشر می شود ، اما با پیشرفت روزمره اینترنت و فناوری و به وجود آمدن نیاز های جدید ، به منظور تامین امنیت دنیای دیجیتال ، نسخه های اینترنت سکیوریتی(internet security) و اسمارت سکیوریتی پرمیوم (smart security premium) نیز منتشر شدند. در این پست تفاوت نود 32 و اینترنت سکیوریتی و اسمارت سکیوریتی را نوشتیم. در تمامی محصولات نام برده شده و نسخه های اداری این شرکت موتور اصلی ضد بدافزار، نود 32 می باشد و بسته به نیاز کاربران ،دیگر ابزار ها به آن اضافه شده است.

ساختار نود 32 چگونه است؟

نود 32 به صورت ماژولار ساخته شده است، بدین معنا که این برنامه مجموعه ای از چندین برنامه است که در کنار هم کار می کنند و به صورت مستقل آپدیت دریافت می کنند. با رفتن به بخش update در محیط این برنامه و سپس زدن گزینه show all modules می توانید آخرین نسخه هر کدام را ببینید.

در تصویر بالا در ستون اول نام ماژول و در ستون آخر تاریخ آخرین به روزرسانی ارائه شده برای این بخش را می بینید. برخی از ماژول های اصلی این آنتی ویروس به شرح زیر می باشند.

Detection Engine : موتور تشخیص بد افزار ها ، عدد این ماژول به معنای تعداد تهدیدی است که آنتی ویروس شما قادر به شناسایی آن می باشد. در تاریخ مربوطه 27176 تهدید توسط آزمایشگاه eset طی 30 سال شناسایی و به پایگاه تشخیص آنتی ویروس های این شرکت شناسانده شدند. در تیر ماه سال 2014 این عدد به ده هزار رسیده بود.

network protection : محافظت از شبکه ، این ماژول در نسخه های اینترنت سکیوریتی موجود می باشد.

internet protection: محافظت از تهدید های اینترنتی که در تمامی نسخه ها موجود می باشد.

antivirus and antispyware scanner: اسکنر ضد ویروس و ضد جاسوس ، که بخش جستوجوگر ویروس ها می باشد .

firewall: فایروال یا دیواره آتش که تنها در نسخه های اینترنت سکیوریتی و اسمارت وجود دارد که وظیفه کنترل ترافیک شبکه و اینترنت را به عهده دارد.

HIPS: ماژول محافظت کننده از خود آنتی ویروس و رایانه در مقابل تهدید های داخلی از جمله اجرای دستورات و کد نویسی هایی که در خود رایانه شخص ساخته شده و متولد می شوند.

advanced heuristic : دریابش پیشرفته ، کارش تصمیم گیری علیه تهدید های جدید و ناشناخته ای است که هنوز آپدیتی برای آن توسط آزمایشگاه eset ارائه نشده.

نود 32 به اندازه کافی قدرتمند است؟

نود 32 پیشینه و تجربه طولانی در تشخیص تهدیدات دارد و همین پیشینه آن را یکی از برنامه های مورد اطمینان ساخته است. برای اثبات این ادعا در ادامه به بررسی مقایسه و آزمایش سایت معتبر av-comparatives می پردازیم که هر ساله در بخش های مختلف آنتی ویروس را باهم مقایسه میکند. در ابتدا آزمایش میزان تشخیص بد افزار ها :

در این تست آنتی ویروس ها در صورتی که به اینترنت متصل بودند (online protection) و در صورتی که به اینترنت وصل نبودند (offline protection) بررسی شدند. وصل بودن به اینترنت به آنتی ویروس ها امکان بررسی لحظه ای تهدید های ناشناخته را می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، آنتی ویروس Eset در مقابل رقبا معروف توانسته عملکرد بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.این در حالی که است که 0 عدد تشخیص اشتباه داشته . تشخیص اشتباه به معنای شناسایی فایل های امن به عنوان ویروس می باشد. شرکت های سازنده آنتی ویروس برای کم کردن این عدد می بایست سطح حساسیت خود را پایین بیاورند اما این کاهش حساسیت باعث کاهش محافظت نیز می شود. اما eset با صفر نگه داشتن این عدد توانسته محافظتی به اندازه bit-defender در محافظت آنلاین فراهم کند. آنتی ویروس داخلی ویندوز با عنوان Microsoft defender وکسپرکی معروف عملکرد بسیار ضعیفی در حالت آفلاین به نمایش گذاشتند.

مقایسه آنتی ویروس ها- بهترین آنتی ویروس

آزمایش بعدی آزمون کاهش سرعت سیستم می باشد.این تست به تاثیر آنتی ویروس بر سرعت رایانه ها و میزان استفاده از منابع سخت افزاری می پردازد. در ادامه نموداری مقایسه ای از برند های معروف را مشاهده می کنید.عدد کوچکتر نشان دهنده امتیاز بهتر است.

مشاهده می کنید که eset جز شش برنامه کم مصرف می باشد . همانطور که متوجه شدید از بین شش برنامه در تست قبلی تنها eset عملکرد عالی را به نمایش گذاشته بود. آنتی ویروس مایکروسافت اما بد ترین عملکرد را در این بخش دارد، متاسفانه سازنده ویندوز نتوانسته آنتی ویروسی برای ویندوز طراحی کند که منابع کمترسخت افزاری مصرف کند.در واقع شما با نصب نود 32 باعث خاموش شدن ویندوزدفندر و افزایش سرعت به میزان چشم گیری می شوید!

منبع: تست ضد بدافزار های 2023
منبع : تست کاهش سرعت سیستم سه ماهه اخر 2022

بیاید اینطور نتیجه گیری کنیم، نود32 آنتی ویروسی قوی و دقیق است که پیشینه 30 ساله آن را یکی از بهترین انتخاب ها برای تامین امنیت دنیای دیجیتال ساخته. به منظور دانلود آخرین نسخه و آزمایش رایگان می توانید این برنامه را از صفحه ” دانلود نود 32 ” دریافت کنید.

دسته بندی شده در: