بهترین آنتی ویروس ویندوز برای کاربران ایرانی کدام است؟ مقایسه آنتی ویروس ها در سال 2023 چه نتایجی را نشان می دهد؟ این پرسش ها را در ادامه با ارائه آمار های رسمی پاسخ می دهیم.برعکس دیگر سایت ها که صرفا با ترجمه منابع نامعتبر،اقدام به تولید محتوی می کنند. در ادامه منبع معتبری را معرفی میکنیم.فاکتور های بررسی یک آنتی ویروس را عنوان میکنیم، سپس به نتایج مقایسه آنتی ویروس ها در سه ماهه نخست سال 2023 می پردازیم.

مقایسه آنتی ویروس ها توسط سایت AV-Comparatives

سایت AV-Comparatives یا مقایسه آنتی ویروس های ویندوز ، یک نهاد اتریشی مستقل است که از سال 1993 فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت هر چند ماه آنتی ویروس ها را از چند منظر مقایسه میکند و آمار رایگان منتشر میکند.این تست ها به صورت وسیع اجرا می شوند و سعی می شود فرآیند شبیه به وضعیت استفاده واقعی کاربران باشند.ما در ادامه با استفاده از این منبع سعی در مقایسه آنتی ویروس ها داریم. احتمالا سایت های دیگری برای مقایسه آنتی ویروس ها دیده اید ولی این سایت ها منبعی ارائه نمی کنند. صرفا ترجمه مقالات انگلیسی زبان هستند که به صورت جهت داری برای فروش بیشتر آنتی ویروس خاصی مقاله منتشر می کنند.

لیست آنتی ویروس های مقایسه شده

لیست آنتی ویروس های سایت av-comparatives کامل می باشد و تقریبا شامل همه آنتی ویروس های معتبر می باشد. اما مقایسه هایی بیشتری که توسط ما انجام شد شامل آنتی ویروس های رایج در ایران می باشد. آنتی ویروس های شرکت Eset , Bitdefender, Kaspersky,Norton(Symantec),Avast ,Avira,Microsoft defender در ادامه سعی میکنیم به طور کامل طبق معیار هایی که مطرح می شوند با شواهد این آنتی ویروس ها را مقایسه کنیم.ابتدا پیشینه و فعالیت های چند سال اخیر را در کنار معرفی شرکت های آنتی ویروس بررسی می کنیم و سپس به مقایسه آنها طبق دیگر فاکتور ها می پردازیم.

پیشینه و فعالیت های اخیر

پیشینه یک آنتی ویروس نشان از تجربه آن دارد، همچنین یک آزمایشگاه فعال می تواند به کاربران این اطمینان را دهد که همیشه در مقابل تهدید های آینده در امان هستند. درست است که آمار فنی یک آنتی ویروس جدید می تواند از یک آنتی ویروس قدیمی پیشی بگیرد ، اما این ویژگی می تواند به کاربر اطمینان خاطر بیشتری برای استفاده در آینده دهد.

معرفی و پیشینه Eset

شرکت eset تولید کننده آنتی ویروس معروف nod32 برای کاربران خانگی است. این آنتی ویروس اولین بار در سال 1987 تحت عنوان NOD منتشر شد و سپس در سال دهه 90 میلادی با ظهور ویندوز، نام آن به nod32 ( برگرفته از cpu های جدید 32 بیتی ) تغییر کرد.علاوه بر نود 32 ، نسخه internet security با ابزار هایی بیشتر برای کاربران خانگی منتشر می شود و معمولا این نسخه در مقایسه ها استفاده می شود.

طبق گفته این شرکت حدود 40% نیرو های آن در آزمایشگاه آن فعال هستند. این بدان معناست که این شرکت در کشف تهدید های فراگیر خیلی سریع دست به کار شده و آن را کشف می کند. البته این ادعا در عمل نیزبه اثبات رسیده است.حداقل در ده سال اخیر بیش از 30 تهدید مخفیانه ای که توسط دولت ها و مراکز نظامی ( از جمله چین، کره شمالی ، روسیه و …) توسط eset شناسایی شده است. در سال 2014 شمار شناسایی بد افزار های آن از ده هزار عدد و در سال 2022 از 25 هزار عدد گذشت. در سال 2014 وب سایت eset و bitdefender توسط یک گروه فلسطینی هک شد، البته این ضعف امنیتی نه از سمت این شرکت ها بلکه از طرف ثبت کننده دامنه های آن ها بود . در کل می توان این شرکت را با 30 سال تجربه خوب و بدون حاشیه توصیف کرد.

معرفی و پیشینه Bitdefender

شرکت بیت دفندر در سال 2001 در رومانی تاسیس شد،سه نسخه آنتی ویروس مخصوص کاربران خانگی ، تحت ورژن های antivitus, internet security, total security برای ویندوز منتشر می کند که نسخه آنتی ویروس ; نسخه پایه، نسخه اینترنت سکیوریتی نسخه دارای ابزار های حفاظت شبکه در کنار آنتی ویروس است و نسخه توتال دارای تمامی امکانات دو نسخه قبل به علاوه ابزار افزایش سرعت و پشتیبان گیر است.

بیت دفندر روند پیشرفت خوبی را طی 15 سال اخیر داشته و با تولید ابزار های دیکود کننده باج افزار ها به کاربران زیادی برای بازپس گیری فایل هایشان کمک کرده است. این روند البته با حواشی زیادی هم همراه بوده که برای این شرکت گران تمام شده است. در سال 2010 با ارائه آپدیتی اشتباه منجر به شنایایی اشتباهی تمامی فایل های اجرایی exe و dll به عنوان تروجان شده است. در سال 2015 اما اتفاق شرم آوری اتفاق افتاد، این شرکت هک شده و اطلاعات کاربران آن به دست هکر ها افتاد، نکته عجیب اینجا بوده که این شرکت پسورد هیچ از کاربران را رمزنگاری نکرده بود و به صورت ساده ذخیره شده بوند.

معرفی و پیشینه Kaspersky

شرکت کسپرسکی در سال 1997 در مسکو پایه گذاری شد و خیلی زود به شرکتی جهانی تبدیل شد.سه نسخه مخصوص کاربران خانگی منتشر می کند. نسخه های standard ، plus ،premium . نسخه استاندارد تقریبا تمامی نیاز های کاربران خانگی را رفع می کند. در نسخه پلاس تنها ابزار VPN و بررسی کننده نَشت اطلاعات اضافه شده است. در نسخه پرمیوم علاوه بر امکانات نسخه های قبل دارای ابزار محافظت از هویت و دریافت کمک از کارشناس امنیتی برای حذف ویروس ها می باشد. این شرکت موفق به کشف تهدید های زیادی شد که توسط دولت ها ساخته شدند و توانسه است در آزمایشات زیادی نمرات بالایی بگیرد.

در سال 2017 اما اعتبار این شرکت خدشه دار شد. کارشناسات امنیتی اسراییل کشف کردند که این شرکت در حال جاسوسی از آمریکا به نفع دولت روسیه است.در پی این اقدام دولت آمریکا استفاده از این نرم افزار را در دستگاه دولتی خود ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت در آلمان نیز تکرار شد.کاربران زیادی سراسر دنیا این نگرانی را دارند که این آنتی ویروس می تواند در آینده از رایانه های آنها به نفع دولت روسیه جاسوسی کند.

معرفی و پیشینه Avira

شرکت Avira از دیگر نام های آشنای صنعت نرم افزار است که در سال 1986 در آلمان تاسیس شد.این شرکت دو نشخه آنتی ویروس رایگان و آنتی ویروس پرمیوم را برای کاربرن خانگی ارائه میکند.تفاوت نسخه پرمیوم نیز وجود VPN نامحدود، فایروال،محافظت از وب و ابزار افزایش سرعت سیستم و موارد دیگر است.

علی رغم وجود داشتن نسخه رایگان، این شرکت به نسبت رقبا نتوانسته سهم بیشتری از بازار داشته باشد. اما این شرکت معتقد است با ارائه نسخه رایگان آنتی ویروس خود توانسته خدمات زیادی به کاربران دنیا ارائه دهد. در سال 2013 و 2014 دو ضعف امنیتی در وبسایت این آنتی ویروس کشف شد که به نوبت اجازه به دسترسی به اطلاعات مشتریان و فایل های پشتیبان آنها میداد. در سال 2016 اما هکری توانست با استفاده از ضعف امنیتی این برنامه در حمله ای بدافزار خود را جای آنتی ویروس Avira نصب کند.

معرفی و پیشینه Avast

شرکت Avast یک شرکت قدیمی آنتی ویروس است که در سال 1988 در کشور چک به وجود آمد.این شرکت سه نسخه آنتی ویروس مخصوص کاربران خانگی منتشر میکند. نسخه های free, premium, avast one ، در نسخه free محافظت پایه فراهم می شود و در نسخه پرمیوم ، ابزار هایی نظیر vpn ، محافظت از حریم خصوصی و پرداخت های بانکی به آن اضافه شده است. نسخه رایگان این آنتی ویروس در آزمایشات به خوبی عمل کرده و سهم اعظم نصب آنتی ویروس متعلق به این شرکت است.

Avast در سال 2016 شرکت آنتی ویروس AVG را خریداری کرد، در نتیجه موتور آنتی ویروس هر دو این برنامه ها یکی هستند. با این تفاوت که نسخه رایگان Avast امکانات بیشتری فراهم میکند. این شرکت در کنار تمامی خدمات تحقیقاتی که برای مبارزه با انواع تهدید های جدید از جمله باج افزار ها داشته بدون حاشیه هم نیست. در سال 2010 وب سایت این شرکت هک شد . در سال 2019 یک رسوایی بزرگ از این شرکت منتشر شد. افزونه های مرورگر این آنتی ویروس شروع به جاسوسی از اطلاعات کاربران از جمله تاریخچه جستوجو آنها پرداخته است. در سال 2020 در تحقیق گسترده ای دیگر مشخص شد که آنتی ویروس های رایگان این شرکت نیز مشغول جمع آوری اطلاعات کاربران و فروش آن به شرکت های تبلیغات هستند. و در سال 2022 حفره امنیتی در آنتی ویروس های Avast و avg کشف شده که اجازه خاموش کردن آنهارا به هکر ها می داد.

معرفی Norton

شرکت آمریکاییGen Digital Inc با نام سابق Symantec توضیع کننده آنتی ویروس های Norton است.این آنتی ویروس از سال 1990 منتشر می شود و پر فروش ترین آنتی ویروس در بازار آمریکا است.در سه نسخه خانگی غیر رایگان منتشر می شود : antivirus, standard,delux

معرفی Microsoft defender

ویندوز دفندر شاید نیاز به معرفی چندانی نداشته باشد، نام آشنایی که از ویندوز xp تا به حال سعی در مراقبت از سیستم عامل ویندوز داشته . شرکت سازنده ویندوز یعنی Microsoft همیشه از اینکه سیستم عامل محبوب و فراگیرش چقد تحت حمله و آسیب پذیر است آگاه بوده ، اما زحمت چندانی برای این موضوع نکشیده و این امر را به شرکت های تولید کننده آنتی ویروس سپرده. در سال 2007 و رو نمایی از ویندوز 7 این برنامه امنیتی تبدیل به یک آنتی ویروس شد و شروع به خنثی کردن فایل های آلوده کرد. چندی بعد با برنامه Microsoft security essentials جایگزین شد. این برنامه نیاز به نصب جدا داشت و یک ابزار درونی ویندوز نبود. با رو نمایی از ویندوز 10 نسخه security essentials از دور خارج شد و مجدد ویندوز دفندر این بار خیلی بهتر از گذشته به عنوان یک آنتی ویروس داخلی ویندوز شروع به کار کرد. این آنتی ویروس حالا هم فایل های آلوده را شناسایی می کند و هم با مرورگر ها در هم می آمیزد تا سایت های مشکوک را شناسایی کند. اما آیا با وجود آنتی ویروس داخلی ویندوز آن هم رایگان دیگر نیازی به نصب آنتی ویروس جانبی دارید؟ این تصمیمی است که خود در انتها این صفحه به آن می رسید.

دیگر آنتی ویروس های ویندوز

جالب است بدانید، شرکت Gen Digital Inc صاحب هر چهار آنتی ویروس Avast,avira,avg,Norton است . و اگر طرفدار این چهار برند هستید باید بگوییم تقاوت چندانی در عملکرد این آنتی ویروس ها پیدا نمیکنید، این شرکت بزرگ صرفا از تکنولوژی های مشابه در سناریو های مختلف بازار، سعی در جذب مشتریان جدید دارد.

از دیگر برند های آنتی ویروس می توان Panda,K7,Malwarebyte,Comodo,F-secure,webroot,trend micro ,totalAV,G-data و … نام برد که در اینجا به معرفی جداگانه هر کدام نمی پردازیم ولی در نمودار های مقایسه ای در پایین نام و عملکرد آنهارا هم مشاهده خواهی کرد.

سهم بازار آنتی ویروس ها

در این بخش نگاه کوتاهی به سهم هر یک از برند های بزرگ آنتی ویروس از بازار را مشاهده میکنیم.این گزارش مربوط به سال 2020 است، چرا که گزارش جدیدی از سایت OPSWAT منتشر نشده. نام شرکت symantec تغییر کرده و از 2022 ، Gen Digital Inc نامیده می شود و آنتی ویروس Norton را می سازد. همانطور که گفته شد این شرکت صاحب شرکت Avast نیز می باشد . در نتیجه جمعا حدود 25% بازار در دست این شرکت بوده. بعد از آن شرکت eset را مشاهده می کنید و سپس Cylance که یک آنتی ویروس تجاری ساخته شده توسط شرکت blackberry است .شرکت Kaspersky به خاطر رسوایی 2017 و کاهش نصب ، بازار جهانی را از دست داده.

در انتخاب آنتی ویروس به چه مواردی دقت کنیم؟

برای انتخاب و نصب یک آنتی ویروس باید به یک سری از ویژگی ها دقت کنیم و در مقایسه آنها را مد نظر قرار دهیم، ویژگی هایی که ما در اینجا بررسی میکنیم عبارت اند از: قیمت،هوش مصنوعی و قدرت تشخیص بد افزار ها و عدم تشخیص اشتباه، ابزار های جانبی،میزان استفاده از منابع سیستم،آموزش و پشتیبانی.

قیمت

قیمت یک آنتی ویروس و دسترسی پذیری آن مشخصا می تواند یک فاکتور مهم حین انتخاب باشد. بعضی از آنتی ویروس ها رایگان و بعضی پولی هستند، معمولا آنتی ویروس های رایگان دارای امکانات پایه هستند و به کاربر برای داشتن امنیت بیشتر پیشنهاد فعال سازی نسخه پولی می دهند. در اینجا قیمت آنتی ویروس ها را در بهار 1402 (دلار 52 هزارتومان) در ایران مقایسه میکنیم. در جدول زیر قیمت نسخه Antivirus یعنی پایه ترین حالت آن درج شده است.

نام آنتی ویروسقیمت لایسنس اصل سالانه 1 رایانهقیمت لایسنس غیر اصل یا اشتراکی یا trial
esetیک میلیون و 200یک ساله از 50 تا 200 هزارتومان
Kasperskyیک میلیون و 100سه ماهه : 120 هزارتومان
Bitdefenderیک میلیونو 200سه ماهه : 150 هزارتومان
Nortonیک میلیون تومانسه ماهه : 100 هزارتومان
Aviraرایگان
Avastرایگان
Microsoft رایگان

قدرت تشخیص بدافزار ها و عدم تشخیص اشتباه

قدرت تشخیص بدافزار ها در یک آنتی ویروس به پایگاه داده آن بر می گردد. پایگاهی که اطلاعات تمامی ویروس های کشف شده توسط آزمایشگاه در آن ذخیره شدند.هر چه تیم تحقیقاتی یک آنتی ویروس قوی تر باشد اطلاعات جامع تری از انواع تهدید های رایج در این پایگاه وجود دارد.در کنار توانایی و میزان حساسیت یک آنتی ویروس نسبت به فایل ها عدم تشخیص اشتباه نیز فاکتور مهمی است، در خیلی از مواقع فایل های غیر مخرب به عنوان تهدید شناسایی می شوند که یک تشخیص اشتباه یا False positive نامیده می شود. تشخیص اشتباه می تواند منجر به از دست رفتن فایل های مهم کاربر شود. معمولا آنتی ویروس های با حساسیت بالا نسبت به فایل ها مرتکب خطای بیشتری می شوند.

همچنین آنتی ویروس ها با ارسال لحظه ای اطلاعاتی از فایل مشکوک به سرور خود توانایی خود را برای تشخیص افزایش می دهند (online detection)و در صورت نبود اینترنت باید بر اطلاعات موجود و بررسی اکتشافی heuristic خود اکتفا کنند.(offline detection)

در ادامه مقایسه آنتی ویروس ها را طبق موارد مطرح شده مشاهده می کنیم.

ابزار های جانبی

ابزار های جانبی در کنار موتور جستوجوی بدافزار به تامین بیشتر امنیت در رایانه کمک می کنند. ابزار هایی مانند رصد کردن وضعیت رایانه، رصد تنظیمات، گزارش دهی، محافظت شبکه محلی و خانگی، محافظت دربرار تهدید های اینترنتی، ابزار های محافظت از اطلاعات بانکی ، مدیریت پسورد، VPN ، ضد فیشینگ ، محافظت وبکم و ….در واقع اکثر آنتی ویروس ها در شناسایی فایل های آلوده خوب عمل می کنند اما تهدید های دنیای فعلی در حال تغییر است و محدود به فایل های آلوده نمی شود. شرکت های بزرگ امنیتی نیز این مسئله را زودتر فهمیده و در کنار آنتی ویروس خود ابزار های دفع تهدید های جدید را گنجاندند و نسخه گران تری تحت عنوان internet security , total security, plus , premium منتشر می کنند. توجه بفرمایید در جدول زیر نسخه متوسط همه آنتی ویروس ها بررسی شدن و نسخه رایگانی وجود ندارد.

NortonAviraAvastesetkasperskyBitdefender
محافظ اینترنت
×××فایروال
×××VPN
×××مدیریت پسورد ها
×××محافظت از کودکان
××××ضد سرقت
×محافظت پرداخت بانکی
×××××بهینه کننده سرعت سیستم
××مرورگر امن
×××××بکاپ ابری
××××بررسی کننده نشت اطلاعات
مقایسه ابزار های جانبی برنامه های آنتی ویروس

میزان استفاده از منابع رایانه

میزان استفاده از منابع سخت افزاری توسط آنتی ویروس یک عامل بسیار مهم است، مطمئنا یک رایانه امن اما کُند چیزی نیست که به دنبال آن باشید.نرم افزار های آنتی ویروس سازوکار های مختلف منحصر به فردی برای تشخیص انواع تهدید ها دارند، اما اینکه بتوانند این سازوکار ها را طوری پیاده کنند که کمترین استفاده از حافظه Ram و پردازنده cpu شود یک شرط است. در ادامه میزان تاثیر هر آنتی ویروس را بر سرعت سیستم مشاهده میکنید. در این نمودار عدد هر چه کمتر باشد بهتر است.

تست تاثیر بر سرعت سیستم توسط آنتی ویروس ها

آموزش و پشتیبانی

آموزش و پشتیبانی از یک برنامه خارجی در ایران به جهت وجود تحریم و عدم حضور نمایندگان قانونی شرکت ها نادر می باشد.معمولا فروشندگان این نرم افزار ها تنها به فروش لایسنس آن و ساخت آموزش های ناقص اکتفا می کنند.آشنایی با بخش های مهم یک آنتی ویروس و نحوه استفاده بهتر از آن حق طبیعی هر کاربری است. در کنار آن پرسش های قبل خرید و دریافت پشتیبانی در صورت بروز مشکل یک امر طبیعی است. متاسفانه بخاطر عدم وجود نماینده های رسمی ، اطلاعاتی از میزان پشتیبانی فروشنده ها نیز در ایران در دسترس نیست، اما شما باید پیش از خرید با تماس با فروشنده میزان پشتیانی آن ها را جویا شوید.مشکلات عدم نصب آنتی ویروس، یا عدم فعال سازی لایسنس یا وجود خطا در محیط آنتی ویروس چیز هایی است که بهتر است قبل از خرید از میزان کمک فروشنده اگاه شوید.

نتیجه گیری

اینکه کدام آنتی ویروس مناسب شماست، بستگی به نیاز شما و نوع رایانه شما دارد. اینکه می توانید چه معیاری را فدای معیار دیگر کنید انتخاب شماست. چیزی به نام بهترین آنتی ویروس وجود ندارد، می توان گفت مناسب ترین انتی ویروس عنوان درست تری است. پیشنهاد ما انتخاب سبک ترین انتی ویروس و در عین حال بهترین میزان محافظت و کمترین تشخیص اشتباست و همچنین وجود مقالات آموزشی پیرامون آن به فارسی.

دسته بندی شده در: