باج افزار یا کد کننده(رمزنگار) نوعی بدافزار (malware) است که دستگاه شما را قفل میکند یا محتوی آن را رمزنگاری میکند و در قبال بازگشایی مجدد رایانه یا فایل از شما طلب پول می کند.این نوع بدافزار می تواند یک تایمر داخلی داشته باشد تا اگر در زمانی مقرر وجه را واریز نکردید مقدار آن را افزایش دهد یا به صورت کامل موقعیت بازگشایی را از شما بگیرد.

عموما این بد افزار سعی میکند حتی در شبکه ها با آلوده کردن درایو هایی که با دیگر رایانه ها به اشتراک گذاشته شدند در همه شبکه پخش شود.در این صورت کل رایانه های یک اداره یا مکان تجاری آلوده خواهند شد و گاها اسنادی رمزنگاری می شوند که با ارزش هستند و مدیران کسبو کار مجبور به پرداخت می شوند.

باج گیر باج افزار

روش کار

سازندگان باج افزار دو کلید تولید میکنند: کلید خصوصی و کلید عمومی. کلید عمومی را وارد بدافزار خود می کنند.این بد افزارمیتواند مانند یک تروجان عمل کند.یعنی وانمود کند یک برنامه کاربردی است یا عکسی که در شبکه های اجتماعی و ایمیل باشد که برای شما ارسال شخصی می شود.بعد از نفوذ این بدافزار یک کلید مختص رایانه شما تولید می کند و با استفاده از این کلید و کلید عمومی شروع به رمز نگاری رایانه فایل های شما می کند. در نتیجه رمزگشایی کردن فایل ها بدون داشتن کلید خصوصی تقریبا غیر ممکن خواهد بود.سپس باج افزار شروع به مطالبه وجه می کند.پیامی در پس زمینه رایانه شما یا فایل متنی در همه پوشه ها دریافت می کنید.گاها برای اینکه شما را تحریک به پرداخت کنند وانمود می کنند که از مرجع قانونی هستند و فایل های شما بخاطرنقض قوانین خاصی رمزنگاری شده.نحوه پرداخت نیز غیرشفاف است و سازنده باج افزار مخفی می ماند. معمولا رمز های دیجیتال مانند بیت کوین دریافت میکنند که قابل ردیابی نیست.بعد از دریافت مبلغ آنها با استفاده از کلید خصوصی خود فایل های شما را رمز گشایی میکنند.

راه های مقابله با باج افزار ها ransomware:

بهترین راه مقابله با باج افزار پیشگیری است. راحترین راه پیش گیری برای گرفتار نشدن به این بدافزار هم پشتیبان گیری از فایل ها می باشد.اگر اسناد خیلی مهمی دارید در فضا های ابری یا حافظه جانبی دیگر به طور منظم بکاپ یا پشتیبان تهیه کنید.نصب آنتی ویروس خوب را فراموش نکنید.تقریبا تمامی آنتی ویروس های خوب از پس همه این تهدید ها بر می آیند. آنتی ویروس نود 32 شرکت eset با داشتن ابزار ضد ransomewares حتی باج افزار های نا شناخته را هم با بررسی الگو رفتاری شناسایی می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد باج افزار را می توانید در ویکی پدیا فارسی بخوانید : باج افزار wikipedia

برچسب شده در: