تروجان های رایانه ای اشاره به نام اسب تروجان یا تروا از جنگ تروجان یونان دارند.این دسته از تهدید ها برنامه هایی را شامل می شوند که با حیله سعی میکنند تا کاربران را به اجرا کردن خود اقوا کنند.تروجان ها در واقع برنامه های مستقل مخرب هستند.از آنجا که این برنامه ها خیلی مختلف هستند از دسته بندی زیر استفاده می شود:

تروجان چیست؟

انواع تروجان ها

دانلود کننده (Downloader): برنامه های مخربی که قابلیت دانلود دیگر تهدید هارا از اینترنت را دارند.میتوانند دستوراتی را دریافت و اجرا کنند.فایل هایی که نمیخواهید را به رایانه شما اضافه کنند.

دراپر (Dropper):برنامه های مخربی که قابلیت اجرای دیگر مالور ها (malware) ها را دارند.مالور به هرگونه برنامه مخرب گفته می شود.دراپر ها تا زمانی که دسترسی به اینترنت نداشته باشند خطرناک نیستن ولی زمانی که به سرور خود متصل شوند دیگر برنامه مخرب را وارد رایانه شما می کنند.

بک دور (Backdoor): برنامه های مخربی که با دیگر حمله کننده ها به صورت از راه دور ارتباط برقرار میکند و کنترل رایانه را به دست آنها می سپارد.بک دور ها حفره های امنیتی زیادی در رایانه ایجاد میکنند که کاربران عادی قادر به شناسایی آنها نیستن. حتی با حذف این برنامه های مخرب باید توسط برنامه امنیتی مثل آنتی ویروس ها حفره ها را بست.

کیلاگر (keylogger): برنامه مخربی که تمامی مواردی که تایپ می کنید را ضبط میکند و به حمله کننده ها ارسال میکند.هر دکمه ای که فشار میدهید ذخیره می شود .به راحتی می توان پسورد های بانکی یا پسورد های ایمیل ها و دیگر سرویس مهم را اینگونه دزدید.دلایل داشتن کیبورد مجازی در صفحه بانک ها هم همین مورد می باشد.

اگر تروجانی در رایانه شما تشخیص داده شد بلافاصله توسط آنتی ویروس ها حذف میشوند.

تروجان ها مانند ویروس ها قابلیت نفوذ به همه فایل های رایانه را ندارند.از آنجا که برنامه مستقل هستند راحت تر حذف می شوند. معمولا خود را درایو ویندوز مخفی میکنند و در پس زمینه ویندوز اجرا هستند.تشخیص این نوع بدافزار ها راحت بوده و توسط کاربران پیشرفته نیز قابل تشخیص و حذف هستند.معمولا خود را در فلش مموری ها کپی و مخفی میکنند.اگر کاربر عادی هستید در مقابل آنها حتما از آنتی ویروس استفاده کنید.