ویروس رایانه ای یک رشته کد مخرب می باشد که به فایل های دیگر در رایانه ها می چسبد. .نام آنها برگرفته از ویروس های زیستی می باشد چون هر دو عملکرد مشابه ای برای انتشار در پیش میگیرند.گاها کلمه “ویروس” برای همه نوع تهدید های دیجیتالی استفاده می شود که اشتباست.اخیرا کلمه مالور (malware) جایگزین آن شده که درست تر است. این کلمه ترکیب malicious به معنای مخرب و software به معنای نرم افزار می باشد.

ویروس کامپیوتر

ویروس های رایانه ای بیشتر از همه به فایل های اجرایی (exe) و اسناد حمله میکنند.اگر بخوایم خلاصه بگوییم ، روش کار آنها این شکلی است: بعد از اجرای فایل آلوده ، کد مخرب فراخوانی می شود و بجای کد های اصلی برنامه آلوده شده اجرا می شود.یک ویروس هر گونه فایلی که کاربر اجازه تغییر آن را دارد را می تواند آلوده کند.

ویروس های رایانه می توانند برا اساس قدرت تخریب و هدف شان گوناگون باشند.بعضی از آنها می توانند به بخاطر توانایی در حذف فایل ها به شدت خطرنانک باشند.دسته دیگر شاید تنها قصد اذیت و آزار شما را داشته باشند و خطرناک نباشند.

جلوگیری از Virus رایانه ای

برنامه های antivirus در صورتی که فایل آلوده شما قابل تمیز (clean) شدن باشند رشته کد مخرب را از آنها جدا میکنند.اگر فایل آلوده شما قابل تمیز شدن نباشد باید سریعا حذف (delete) شود.آنتی ویروس ها قبل از حذف از شما اجازه میگیرند. برای جلوگیری از آنها بهترین روش محافظت از فایل ها می باشد.همیشه یک آنتی ویروس خوب و آپدیت شده در سیستم خود داشته باشید تا در صورت مشاهده فایل آلوده قبل از اجرا، آن کد مخرب را حذف کند.در اکثر مواقع امکان کلین کردن یا تمیز کردن فایل آلوده وجود ندارد.در صورت داشتن اسناد خیلی مهم طور منظم از آنها با کپی کردن در هارد دیگر نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اطلاعات بیشتر را می توانید در ویکی پدیا بخوانید: Computer virus