فایل هاست hosts ویندوز در مسیر C:\Windows\System32\drivers\etc قرار دارد.( منظور از درایو c درایو ویندوز شما می باشد.) این فایل پسوندی ندارد و تنها نام آن hosts می باشد.در فایل hosts شما می توانید IP یک سایت را تغییر دهید و یا آدرس دامنه ای در شبکه محلی خود داشته باشید.هر خط این فایل برای یک سایت در نظر گرفته می شود.برای مثال شما به راحتی می توانید ادرس google.com را طوری تعیین کنید که به سرور دیگر یا رایانه خودتان وصل شود. به مثال زیر دقت کنید:

mesal: 127.0.0.1 google.com

و یا برای مثال دیگر اگر دامنه iran.ir را به ip : 172.217.169.238 وصل کنیم .وقتی ادرس iran.ir را در مرورگر خود وارد کنید سایت گوگل نمایش داده می شود.

فایل hosts و مشکلات احتمالی با آنتی ویروس ها و برنامه ها

هر برنامه از جمله آنتی ویروس ها شاید نیاز به اتصال به اینترنت برای دریافت یا ارسال اطلاعات داشته باشند.چنانچه آدرس سرور آن برنامه ها در این فایل تغییر کرده باشد ، دسترسی این برنامه ها به سرورشان قطع شده و از کار می افتند.برای مثال اگر در فایل hosts ادرس Edf.eset.com تغییر آی پی داده باشد. برنامه نود 32 برای فعال سازی دچار مشکل خواهند شد. این آدرس را از این فایل پاک کنید.

فایل hosts و مشکلات برنامه نود 32
تغییر ip ادرس فعال سازی نود 32 در فایل هاست.

برای رفع خطای نود 32 در فعال سازی خطی که در عکس بالا مشخص شده را پاک کنید و فایل را ذخیره کنید. توجه بفرمایید برنامه ای که قصد ویرایش فایل هاست را دارید باید سطح دسترسی Administrator داشته باشد. برای مثال اگر از notepad استفاده می کنید.بر روی برنامه notepad کلیک راست کنید سپس گزینه run as administrator انتخاب کنید. سپس فایل هاست را از منو file باز کنید.

آموزش و توضیح این مطالب را در سایت مایکروسافت شرکت سازنده ویندوز نیز می توانید ببینید: How to reset the Hosts file back to the default

این مطلب می تواند برای پست ” ارور فعال سازی نود 32 با لایسنس” مفید باشد.