DNS یا domain name system را می توان به فارسی ” سامانه نام دامنه ” ترجمه کرد. در این سامانه مشخص می شود که یک دامنه اینترنتی به چه سروری وصل شود.

IP چیست؟

در دنیای اینترنت هر رایانه ای که به آن وصل می شویم دارای یک شناسه اختصاصی یا IP است. برای مثال : 172.217.16.142 این شناسه مربوط به سرور گوگل است.

دامنه چیست؟

دامنه یا domain اینترنتی همان نام ساده ای است که سازنده سایت یا مدیر سرور انتخاب و ثبت میکند.برای مثال google.com یا antivirus4u.ir یک آدرس اینترنتی یا همان دامنه اینترنتی می باشند.

برای سامان دهی اینترنت و دسترسی راحت تر به سایت ها و سرور ها استفاده مستقیم از IP رایج نیست ، چرا که میتوانند اعداد طویلی باشند و گویای محتوی یک سایت نیستند. در مقابل دامنه های اینترنتی زبان انسان هستند و از کلمات تشکیل شدند. به راحتی به یاد می مانند و معرف محتوی سایت می باشند. و همچنین یک سرور با یک IP میتواند میزبان صد ها وب سایت باشد که در این صورت برای آدرس دهی نیاز به شناسه ای مانند دامنه هستیم.

DNS سرور ها چه کار میکنند؟

Dns یا سامانه دامنه های اینترنتی به رایانه شما می گوید که با اتصال به دامنه ای خاص باید به چه IP ای وصل شوید. که همان شناسه اصلی رایانه ها در دنیای اینترنت است.در واقع این سامانه مترجم زبان انسان و کلمات به شناسه های عددی در اینترنت است. شما با وصل شدن به یک آدرس اینترنتی یا دامنه به شرکتی که از آن اینترنت دریافت کردید (ISP) درخواست ارسال میکنید و به سرور دی ان اس آنها متصل می شوید و بعد در آنجا عمل دریافت IP سرور مقصد انجام می شود.

DNS چیست و چگونه کار میکند
DNS چیست؟

تغییر DNS server در ویندوز :

شاید به دلایل مختلف بخواهید سرور خدمات دهنده DNS خود را عوض کنید.از جمله این دلایل میتواند وجود اختلال در سرور ISP ها باشد.وجود اختلال باعث عدم دسترسی شما به سایت ها می شود.سرور های عمومی رایگانی در دنیا وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. برای مثال DNS سرور عمومی شرکت گوگل یا شرکت cloudflare

برای ست کردن سرور های dns باید کنترل پنل را باز کنید. برای ورود به این تنظیمات کافی است در نوار آدرس مانند عکس زیر عبارت control panel را بنویسید و دکمه enter را بفشارید.(عبارت دقیق و با حفظ فاصله نوشته شود)

در محیط کنترل پنل مسیر زیر را به ترتیب دنبال کنید(تصاویر مراحل نیز قرار داده شده)

1-Network and internet

2-network and sharing center

3-change adapter

4-در لیست کانشکن هایی که برای شما در مرحله زیر باز می شود ، همان کانکشنی که فعال است و الان متصل هستید را انتخاب کنید.

5-در پنجره ای که باز می شود مانند تصویر زیر آدرس سرور های DNS را وارد کنید. دو سرور باید وارد شود.

آدرس آی پی سرور عمومی شرکت گوگل: 8.8.8.8

سرور دوم گوگل: 8.8.4.4

آدرس DNS سرور شرکت cloudflare : 1.1.1.1

سرور دوم:1.0.0.1

6- تمامی پنجره ها را ok کنید. از این پس تمامی درخواست های دریافت Ip از سرور های عمومی ای که ست کردید میگذرد.

موارد بیشتر در مورد DNS

DNS hijacking: های جک کردن دی ان اس یا به سرقت بردن این سرور به معنای نفوذ به سرور دی ان اس یک ISP و تغییر آدرس Ip دامنه ها می باشد.برای مثال چنانچه فرد هکر بتواند در سرور دی ان اس یک شرکت ، آدرس IP دامنه google.com را به ادرس Ip سرور شخصی خود تغییر دهد ، تمامی مشتریان آن شرکت اینترنت دهنده با وارد کردن ادرس گوگل به سایت هکر هدایت می شوند. همچنین شرکت های اینترنت دهنده هم می توانند نقش سارق را بازی کرده و IP های دیگری برای وب سایت های معروف در DNS سرور خودت اعمال کنند.

تغییر DNS در شبکه محلی : همچنین شما می توانید در رایانه خود به راحتی با ویرایش فایل hosts ویندوز یا اندروید یا لینوکس خود یک دامنه اینترنتی بسازید و IP خاصی به آن بدهید و یا IP یک دامنه عمومی را در رایانه خود تغییر دهید. ما از قبل آموزشی برای این موضوع منتشر کردیم : فایل hosts ویندوز چیست؟ و استفاده آن چیست؟